تعویض فلکه موتور آسانسور در شهریار
تعویض فلکه موتور آسانسور در شهریار
فلکه یا قرقره ای که جهت انتقال قدرت موتور آسانسور و حرکت به سیم بکسل از آن استفاده می شود فلکه هرزگرد آسانسور نام دارد، در واقع فلکه هرزگرد آسانسور یا فلکه کششی در سیستم تعلیق آسانسور نقش مستقیمی در حرکت کابین در چاه آسانسور دارد.
می بایست اندازه فلکه کششی را در نظر داشته باشید، زیرا می توان از فلکه موتور گیربکس برای متصل کردن سیم بکسل به مرکز کابین و مرکز وزنه تعادل استفاده کرد که در این صورت باید فلکه بسیار بزرگی روی گیربکس نصب شود، این فلکه فضای بسیار زیادی را اشغال می کند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل از دو فلکه کوچک تر که یکی برای برای موتور گیربکس و دیگری به عنوان فلکه کششی است استفاده می شود، که این بهترین حالت است.
نکته دیگری که در نصب فلکه هرزگرد باید به آن توجه شود؛ محل نصب فلکه هرزگرد آسانسور است، زیرا محل نصب این قطعه باید به صورتی باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه موتور گیربکس تولید شود.
نکته دیگری که در مورد فلکه هرزگرد آسانسور باید به آن توجه شود این است که شیارهای فلکه هرزگرد نقش کششی ندارند بلکه تنها برای هدایت سیسم بکسل ها تعبیه شده اند و در واقع نیروی کششی که توسط فلکه موتور آسانسور تولید می شود، متناسب با افزایش یا کاهش زاویه پیچش سیم بکسل ها به دور فلکه گیربکس، افزایش یا کاهش پیدا می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از فلکه هرزگرد، نیروی کششی سیم بکسل به دور فلکه گیربکس را کاهش داده و باعث حرکت آسان کابین می شود و این نکته یکی از مهم ترین اصولی است که در طراحی و نقشه کشی آسانسور و سیستم تعلیق آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد.
زاویه آلفا در نصب فلکه هرزگرد
یکی از مهم ترین مواردی که در محاسبات نصب آسانسور باید به طور کاملا دقیق محاسبه شود؛ زاویه آلفا یا زاویه پیچش سیم بکسل است. چنانچه در نصب فلکه هرزگرد و فلکه موتور، زاویه آلفا درستی بین فلکه ها نباشد، این موضوع باعث سرخوردگی سیم بکسل های آسانسور، لقی کابین و حرکت نامتعادل کابین آسانسور می شود و همچنین باعث کاهش طول عمر مفید سیم بکسل های فولادی نیز می شود که این امر می تواند امنیت آسانسور را به خطر بیاندازد و هزینه تعمیرات و سرویس آسانسور را سنگین کند.
حداقل و حداکثر زاویه آلفا به ترتیب 150 و 180 درجه است و نصابان باید دقت کنند که فلکه هرزگرد دقیقا هم راستا و هم جهت با فلکه موتور گیربکس باشد.